Amerikaresan mm

När jag i veckan upplevde lite av Eriks funderande på resande, påminde han om att det fanns ett USA-album i en hylla här hemma. Han hade tydligen kollat i det, så visste han var det fanns. När vi började bläddra i det så slår det mig att det är 30 år sen, hööör ni: Bosse, Åke och Eva – DET ÄR 30 år sen!

1-17 augusti 1981. Jag bodde då i Linneryd i Tingsryds kommun, de andra resenärerna kom från Gotland. I alla fall sammanstrålade  vi vid ett frukostbord hos min farbor, Ivan Eriksson, som bodde i Norsborg söder om Stockholm. Vi flög från Arlanda och landade ett antal timmar senare på Kennedyflygplatsen i New York. På den tiden fanns det ju inte datorer utan det skulle prickas av från listor om vi hade inresetillstånd. Kön ringlade långsamt. Äntligen ute och så tog vi taxi till det förbeställda hotellet på 57 gatan.

2-3 dagar i NY och vi hann se FN byggnaden och inne där för studiebesök. Uppe i Empire state building, mm. En halvdag gick åt till bussrundtur och minns att vi stannade till i stadsdelen China Town och gjorde en rundvandring. Båttur till ön med Frihetsgudinnan.

Sen var det dags att ge sig ut på resa. Lindhs skulle sammanträffa med en kusin  i Florida. Dit ner var det åtminstone tre dagsetapper att köra. Första målet var Washington. Och så  skulle vi göra  första tankningen. Men vi kunde inte komma på var tanklocket satt. Så vi körde in på en mack och hoppades på att det skulle lösa sig. Och nu kommer en kommentar från Åke som jag aldrig glömmer när en mackpersonal kommer fran och undrar om han kan hjälpa till:- We are from Sweden, and we know nothing. Vi andra tre var inte riktigt med på det uttalandet, så hela bilen fylldes av gapskratt, och Åke smått irriterad skulle förklara vad han menade med det… Jaja det löste sig. Tankluckan satt bakom nummerskylten, så då hade vi lärt oss det. Problemet var ju att vi inte visste vad tanklock hette på engelska.

Hela bilresan omfattade 637 mil. Bilkostnad totalt 3930 kr = 982,50/person. Det betyder en milkostnad på 1,54kr för var och en. Det blev ett billigt sätt att ta sig fram på.

I Washington bodde vi centralt, och hotellet ordnade parkering, bara att lämna över nyckeln. Det var  gångavstånd till Vita Huset, så där gick vi runt. Minns att jag såg ”enmans” demonstration på trottoaren framför. Det var stora grönytor runt omkring. Kollade Watergate, husen där president Nixon låtit spionera på motståndarpartiets strategi inför nåt viktigt val. Vi hann också se Arlingtonkyrkogården med bla John Kennidys grav, med en ständigt brinnande låga.

Så vidare söder ut. Minns att luften kändes allt varmare för varje stopp. Oändliga motorvägar – mycket trafik. Så närmade vi oss Orlando i Florida. Vi hade tid över, så bestämde oss för att stanna på en liten plats alldeles vid Atlanten Daytona Beach. Bara att gå över vägen så fanns stranden där. Bosses brorsa trodde han blev biten av en haj i stortån – kan inte dementera, men  tån är fortfarande kvar tror jag. Kanske var det den händelsen som distraherade så att samme man låste in bilnycklarna i bilen. ( Tur sa frun att det var han och inte nån annan.) Det orsakade en hel del huvudbry, en kvinna i grannskapet hade varit gift med en svensk tillkallades för att underlätta språkförbistringen.  För att göra historien kort, så tog hon sin bil, med säte så att Åke och jag kunde sitta fram båda två. Flera timmar senare hade vi alla fall en ny nyckel. ”Hotellet” var budget, 5 dollar tror jag det kostade för 4 personer. AC dånade som ett större tröskverk. Det fanns var sin säng och dusch i alla fall. På morgonen blev vi inbjudna till snälla grannen på frukost. Hon berättade att platsen stod inför stora ombyggnadsplaner med hotellbyggnader och annat ”turistvänligt”. Hon had liknande bekymmer som en del har vid Snäck i Visby nu, nämligen att hamna bakom höghus.

…och där i skuffen finns bilnyckeln

I Orlando besökte vi så klart WaltDisney World. Åkte bl a en berg-och-dalbana av det slaget där en skylt talar om att det är inget för personer med svag rygg. Köpte biljetter och for i väg . Efteråt lovade mig själv att avstå liknande i framtiden. Dumt att dö på det sättet, tänkte jag. På området fanns även museer och poolområden.  Tappade min glasögon i en rutschkana. Anmälde förlusten, skulle höra vid utgången när vi lämnade området. Som tur var hade personal plockat upp dem och ordningen var återställd. Men allt var nog inte riktigt klart ändå, för en månad senare får jag ett vänligt brev, med beklagade att de inte  hittat glasögonen. (Thanks  to Walt Disney, I already got them.)

Brevet från Walt Disney World

Vi gjorde en avstickare till Cape Canaveral och upplevde atmosfären kring arbetet med rymdfärderna därifrån. Spännande och intressant.

Kennedy Space centre

En punktering, polisstopp (när jag körde och saktade in för att släppa förbi en bil och kom under gränsen 40 miles/h, eller så kollade bara körkortet) och lite till så kom vi till Nashville. De musikaliska i gänget mådde som prinsar vill jag lova. Besökte där bl a Elvis studio och museeum. Tre övernattningar längs vägen, så var vi uppe i Chicago där vi mest bilade omkring, var uppe i högsta skyskrapan , minns en namnet. Ett minne som fastnat därifrån var en kvinnlig polis som stod på/i en tunnliknade plattform mitt i en mycket livlig gatukorsning. Oj vad snabb hon var att dirigera med polistecken och blåsa i pipan för att hålla fart på rusningen av alla fordon. Vilken koncentration!!

På resan upp mot Chicago körde vi långa transportsträckor. En gång blev det kvällskörning och jag satt vid ratten. De övriga låg i bilen och sov. Plötsligt upptäcker jag en bil som kör om, byter fil, saktar in, ligger bakom igen och kör om och chuffören glor verkligen in mot vår bil. Obehaglig känsla. –Vakna, sätt er upp, det är någon som skuggar oss!  När tre huvuden till visar sig i bilen, gasar den andre vidare lämnar oss i fred. Skönt!

Resan gick vidare en sväng in i Canada. I Ditroit kollade vi in Fordmuseet. Landskapet i Canada kändes mycket  lugnare än i USA. Slutmålet var Niagarafallen innan vi skulle tillbaka till New York.

Kartläsaren Anna medan Bosse tycks mer intresserad av spel än att se på omgivningen. Jaja jag förstår. Ibland var det mil efter mil i enahanda  landskap.

Niagarafallen var imponerande, åkte en båttur så på sätt och vis upplevde vi fallet lite underifrån också. Det fanns annat i området och vi var på ett delfinarium och såg en pampig uppvisning.

En del av Niagarafallen

Allting har ett slut och sista natten i New York, ja då letade vi hotell länge, länge. Oftast  Åke och Bosse som var inne och kollade – fullt överallt. Tillslut gav vi upp och tänkte sova i bilen. Men så svängde vi upp vid det första hotellet igen och Eva och jag gick in. På något sätt lirkade vi till oss övernattningsnöjlighet och vi sov gott den natten också.

Flyget hem blev försenat 7 timmar p g a strejk. Utnyttjade tiden att gå runt och kolla in Kennedyflygplatsen.

Lite från senaste veckan på Gotland i bild ( som vanligt dold text i bilden)

Evert fixade kaffekorg innan Erik och jag gav oss i väg

Släpp ut oss i frihet, tycks korna säga.

Öronmaneter

De båda borgmästarna skymtar i mängden. Visbys borgmästare Patrik von Corsvant Stava gård, i röd dräkt.

2 reaktioner till “Amerikaresan mm

1. Återigen en intressant blogg att ta del av. Vilken reseskildring!! Det känns som om jag ”åker med tillbaka i tiden”Förstår inte hur du kommer i håg så mycket.
    Härliga bilder!

1. Komma ihåg, jaaa det var ju en stor grej att åka iväg så där! Så under åren så har det väl kommit tillbaka i tanken. Sen är det ju platser som kommer upp i media lite då och då, och man blir påmind. Det är ju ganska ofta vi ser rapporter från USA och har det något med presidenten att göra så ser man väldigt ofta Vita Huset i bakgrunden. Och då tänker jag :- Där någonstans har jag också gått. Albumet hade ju en del anteckningar det var ju till hjälp med vissa detaljer som namn. Tack för din kommentar.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.